Legyél viszonteladó partnerünk!

Kedvezményes árak, hatalmas alkatrész választék, akár aznapi árufeladás!

Jelentkezésedet örömmel várjuk a viszontelado@roller-alkatresz.hu e-mail címen!

ELEKTROMOS ROLLEREK, KERÉKPÁROK, MOTOROK, ALKATRÉSZEK, TARTOZÉKOK, SZERVIZ

Blog
2022.02.03 01:14

HASZNOS TANÁCSOK KEZDŐ ROLLERESEKNEK

HASZNOS TANÁCSOK KEZDŐ ROLLERESEKNEK

Nemrég vetted meg az elektromos rolleredet, vagy esetleg gondolkodsz a vásárlásán?

Összeszedtünk néhány praktikus jótanácsot, hogy az elektromos rollerednek a lehető leghosszabb legyen az élettartama, és persze hogy a rollerezés számodra minél gondtalanabb, örömtelibb, és biztonságosabb legyen.

Talán az egyik legfontosabb a helyes pozíció megtalálása a rollereden

Próbaképp csúszkálj valamilyen csúszós felületen és figyeld meg, hogy melyik lábad van elől ösztönösen. Ezt a lábad rakd a rollered talprészén annyira előre amennyire csak tudod. A hátsó lábad rakhatod keresztbe vagy akár hosszába is hely illetve érzéseid alapján, a lényeg, hogy törekedj a lehető legnagyobb terpeszre. Ez nagyon fontos, hiszen minél nagyobb terpeszben állsz, annál stabilabb vagy. Kifejezetten veszélyes párhuzamos, egymás mellett lévő lábbal állni rolleren, mert egy hirtelen fékezésnél könnyen kibillenhetsz az egyensúlyodból! Ha korábban már használtál hagyományos rollert és ott hozzászoktál, hogy a hátsó sárvédő taposásával fékezel akkor próbálj arra törekedni, hogy a hátsó lábad inkább keresztbe legyen a talprészen, mert megszokásból hajlamos leszel rátaposni a hátsó sárvédőre. A legtöbb elektromos rollernek ellentétben a hagyományos rollerekkel fix sárvédője van, ezek letörhetnek, ha erősen rátaposol. (néhány kivétel: ETWOW, JOYOR A sorozat, stb.) Jópárszor kellett már ezért letört sárvédőt cserélnünk.

Ha már megtaláltad a számodra kényelmes, ugyanakkor helyes pozíciót akkor menetközben már csak néhány dologra kell figyelned:

A kormányba sose kapaszkodj, a kormányt irányításra használd! Ha belekapaszkodsz, induláskor magad fele húzod, fékezéskor magadtól eltolod. Ilyenkor a kormányoszlop a hosszából fakadó erőkar miatt egyfajta nagy feszítővasként viselkedik ami ráadásul nem egy fix hegesztett szerkezetre, hanem egy annál érzékenyebb csukló-zárszerkezetre lesz hosszabb távon "romboló" hatással. Nagyon fontos, hogy ezt elkerüld, hiszen minél erősebbet fékezel és minél nagyobb a testsúlyod, annál nagyobb erővel feszíted a csuklószerkezetet. Ez pl. egy népszerű roller márkánál jópár esetben keresztcsavar töréshez vezetett. Nem túl jó érzés ha egy reccsenés után menet közben a kezedben marad a kormány. Olyankor már csak a szerencsén múlik, hogy az ügyeleten köt-e ki az ember.

A helyes rollerezési módszer, hogy induláskor előre dőlsz, előre helyezed a testsúlyod, illetve a fékezés megkezdése előtt hátradőlsz, hátra helyezed a súlypontod. Menet közben fontos, hogy lazán állj a rolleren, rugózd ki lábból az esetleges úthibákat. Így egyébként gyorsabban is tudsz reagálni egy hirtelen vészhelyzetre. Amíg nem érzed magad biztonságosan, kényelmesen a rolleren addig forgalommentes helyen gyakorolj! Általában pár óra gyakorlás után eltűnik a kezdeti bizonytalan érzés és az ember elkezdi élvezni a rollerezést.

 

Hol és hogy ne használd a rollered

Semmiképp ne használd közúton, autók közt, bármit is nyilatkozzon a Belügyminiszter Úr! Hidd el, életveszélyes! Az úttest széle göröngyös, tele van úthibákkal, hézagokkal, síkból kiálló csatornafedelekkel, melyekkel a rollerek kis átmérőjű kereke nem tud biztonságosan megbirkózni (sokszor még kerékpárral is gyötrelem ott hajtani).

A legideálisabb terepe a rollernek a jó minőségű kerékpárút, azonban ha mégis a gyalogosok közé kényszerülsz, lassan hajts (max. 5-10 km/h), bármikor lehet olyan helyzet, hogy hirtelen, rövid távon meg kell állnod. 

Járdáról ne ugrass le-fel, bár buli, meg gyors is, mégis tapasztalat, hogy nagyon megviseli a roller szerkezeti elemeit. A fokozott igénybevétel miatt törhetnek dolgok a rolleren (felni, villaszár rögzítő csavar, kormány kereszt csavar, csuklószerkezet tengely, stb.), és sajnos még rajtad is.

Soha ne engedd el a kormányt! A kis kerékméret miatt a kerék hamarabb befordulhat, a kormányzás jóval több kontrollt követel meg mint például egy kerékpárnál.

A kormányt lehetőleg mindig két kézzel fogd! Rolleren egy kézzel haladni jóval rizikósabb mint kerékpáron, mert egyrészt nem ülünk rajta, másodsorban a kormány szélessége is általában keskenyebb, mint a kerékpároké, nem beszélve a fentebb említett kisebb kerékátmérőről.

Soha ne szállíts utast! Romantikus gondolatnak tűnik a lenyugvó napba rollerezni kedveseddel, de hidd el a baleseti sebészet nem romantikus hely, ne kockáztass. Nem beszélve a roller kormányoszlopán keletkező extrém terheléséről, mely rövid úton alaposan megdolgozza a csuklószerkezetet.

Ne szállítsd rajta a gyermekedet! Bár gyors és környezetbarát módja lenne gyermeked óvódába, iskolába juttatásának (nem beszélve arról, hogy egyes áruházak, üzletek /szerintem felelőtlen módon/ árulnak kifejezetten gyermekek szállítását segítő kormányoszlopra szerelhető markolatokat), mégis egy baleset esetén a gyermeked nagyon beverheti a fejét a kormányoszlopba. Súlyosabb esetben a saját testsúlyoddal fogod Őt az aszfaltnak vagy a roller fém alkatrészeinek préselni. Ha mégis gyermekeddel rollereznél nagyon lassan tedd, 5-10 km/h-nál nem gyorsabban, és legalább a gyermeked viseljen védőfelszerelést, bukósisakot minimum.

 

Ne használd esőben!

Sokan kérdezik tőlünk, miért nem fejlesztenek vízálló rollereket. Nos fejlesztenek, léteznek vízálló rollerek mégsem ez a jellemző fejlesztési irányvonal, mert a rollerek vízes útfelületen fokozottan balesetveszélyesek!

Bár léteznek vízálló rollerek (nem túl sok van belőlük), két okból mégsem javasoljuk, hogy esőben, vagy eső utáni vízes úton használd a rollered.

A legtöbb elektromos roller kis méretű kerekekkel rendelkezik, általában 8" vagy 10"-os kerékátmérőről beszélhetünk, ráadásul az autókkal ellentétben ez a méret nem a felni, hanem a teljes kerékátmérőt jelenti. Ebből pedig az alábbi dolgok fakadnak:

- Ugyanazon sebességnél a kisebb keréknél arányosan magasabb kerékfordulat.

- A kisebb sugarú kerekeknek jelentősen kisebb a talajjal érintkező tapadási felületük.

- A roller kis saját tömege miatt jelentősen kisebb vízkiszorító erő.

- Kisebb tömeg miatti kisebb frikciós energiaátvitelből fakad az alacsonyabb melegedés is, mely tovább csökkenti a gumi tapadását.

De miért is problémás ez a dolog?

Autóval összehasonlítva ugyanazon a sebességnél a jóval kisebb kerékátmérő miatt arányosan jóval nagyobb a roller kerekének a fordulatszáma, ebből fakadóan pedig a kerületi sebessége. Konkrétan számolva egy 8"-os kerekű rollernek 30 km/h-ás sebesség esetén másodpercenként több mint 13-at fordul a kereke (egész pontosan 13,17-et). Egy 18"-os felnivel, peres gumival szerelt autó (mint a sajátom is)  másodpercenkénti 13,17-es kerékfordulat esetén már kb. 98 km/h-val halad! Ráadásul az autógumiknak a nagyobb sugár miatt jelentősen nagyobb (hosszabb) az útfelülettel érintkező tapadási felületük, melyen több és mélyebb vízelvezető minta található, valamint jelentősen nagyobb az autók súlya, így jóval nagyobb és hatékonyabb a vízkiszorításuk! Rollerrel vízes úton haladni közel olyan, mintha egy slick gumival szerelt ultrakönnyű autóval gyorshajtanánk (pl. lásd Formula1 verseny esőben száraz pályagumival)! 

Ráadásul nem is említettük még a sok esetben elégtelen mélységű, szánalmas mintázatú gumikat, melyekről a kezdeti minták némi használat után szinte teljesen el is tűnnek. A helyzetet ősszel tovább rontja a lehulló falevelek miatt kialakult nyálkás réteg. /2015 óta rollerezek, így magtapasztaltam, megtanultam - esőben nem veszem elő a rollerem./

Ha valamilyen okból elkerülhetelen, hogy esőben rollerezz, akkor a megszokottnál lassabb sebességet (különösen kanyarodás esetén) és a víztócsák óvatos kerülgetését mindenképp javasoljuk.

 

Ne fürgyé le..

De viccesek vagyunk.. :-) Azaz Te nyugodtan, viszont a nem vízálló rollered (a legtöbb roller nem az, csupán IP54-es víz- és porállósságú) inkább ne fürdesd meg. Az IP54-es sztenderd alapján rollered elvileg a fröcsenő víznek ellenáll, de tapasztalataink szerint néha tud úgy fröcsenni az a víz, hogy gondot okozzon. Beázás okozta hiba esetén pedig az IP54-es rollerekre nem fogod tudni érvényesíteni a garanciát. Ilyenkor általában valamelyik fő darabot kell cserélni. A vezérlés, kijelző, akksi, motor válhat egy kiadós fürdetés potenciális áldozatává.

Mit ne tegyél:

- Ne mosd le folyó vízzel (slaggal), illetve különösen ne használj magasnyomású mosót!

- Ne használd esőben, illetve ne hagyd kint esőben az utcán rollered!

- Eső után ne hajts bele víztócsákba, mert a felcsapódó eső beszívároghat érzékeny helyekre!

- Ne tárold hideg nedves helységben, mert a hideg fémalkatrészeken lecsapodó hajnali pára előbb utóbb megtalálja a módját, hogy tönkre tegye a rolleredet.

A roller tisztítását vödör-nedves szivacs kombinációval javasljuk, hogy elvégezd!

 

ZERO START vagy NON ZERO START?

Ez a kétfajta elindulási beállítás lehetséges a legtöbb elektromos rollernél. Lássuk mik is ezek:

ZERO START

Már álló helyzetből, 0 km/h-ról indítja a rollert. Nem javasoljuk ezt a beállítást, több okból sem:

1. A legnagyobb terhelése az agymotornak az elinduláskor keletkezik, mikor 0 fordulatról kell a roller és a rolleres tömegét felgyorsítani. Ekkor fajlagosan sokat fogyaszt a motor és fokozódik a motor melegedése. Minél nagyobb a roller és rolleres tömege, illetve minél nagyobb az esetleges emelkedő amit induláskor le kellene küzdenie, annál nagyobb a rendszer terhelése (Direct drive motor esetén fokozottabb motor és akkumelegedést eredményez. Geared hub drive rendszerű motor esetén a motor és az akku melegedés mellett a motor kihajtásánál elhelyezkedő fogaskerek is jobban terhelődnek, hamarabb elhasználódnak.).

2. Ennél nagyobb probléma, ha álló helyzetben véletlenül meghúzzuk a roller gázkarját, vagy csak beleakad valamibe: a terheletlen roller hirtelen nagyon meg tud ugrani, mely kisebb-nagyobb balesetet is okozhat. /Személyes tapasztalat: szatyrot akasztottam a kormányra, a zebránál álltam piros lámpánál. Elkezdtem a szatyorban valami után kotorászni, a gázkar pedig véletlenül behúzodott. Az egy kézzel tartott rollerem, amelyen csak az egyik lábamat pihentettem úgy megugrott (gyakorlatilag egy kerékre ágaskodott), hogy alig bírtam elkapni, majdnem az 50-el előttem keresztbe haladó autós forgalom közé csapódott. Nem sokon múlott egy baleset./

NON ZERO START

Ennél a beállításnál a roller álló helyzetében nyugodtan húzogathatjuk a gázkart, nem fog elindulni. Lábbal meg kell lökjük a rollert, és körülbelül 3-5 km/h-ás sebesség elérése után kapcsol be a motor. Mi minden rollert ilyen beállítással használunk. A beállítás előnyei:

1. Nem balesetveszélyes (lásd fentebb a lehetséges veszélyeket).

2. Nem terheljük, nem melegítjük a motort, akksit feleslegesen (különösen nyári kánikulában), ezzel is valamelyest növelhetjük az élettartamát.

3. A rollerünk egy töltéssel megtehető hatótávja így szintén valamivel nagyobb lesz.

A nálunk vásárolható rollereket NON ZERO START beállítással helyezzük üzembe, természetesen külön vásárlói kérés esetén át tudjuk állítani a rollert.

 

Hogy kerüld el a defektet

Két fajta ember van a világon: az egyik aki kapott már defektet, a másik aki kapni fog..

Mégis mit a tanácsolunk, hogy ez a lehető legkésőbb következzen be? Az egyszerű tanács az lenne, hogy ne hajts tüskébe, szögbe, üvegcserépbe, stb. Sokan nem is gondolják, hogy a rolleres defektek nagy része nem az úgynevezett kivágásos sérülés, hanem inkább az alacsony guminyomásból fakad. Ha alacsony a keréknyomás, akkor a belső gumi nem feszül kellő erővel a külső gumi belső felének, ezáltal az apró mozgások hatására szétdörzsölődik a belső gumi anyaga. Ennek nyilvánvaló jele a defektjavítás során a külső gumiban található jelentős gumimorzsalék. Ezen nem segít a sokak által varázsszernek tekintett SLIME, illetve hasonszőrű társaik használata sem. A zöld trutyi maximum csak a szervizes kollégáink életét keseríti meg. A megoldás egyszerű, ellenőrízd hetente a keréknyomást, és pótold a hiányzó levegőt. Tipp: ha nagyobb a testsúlyod, érdemes magasabb keréknyomásra fújni a gumikat. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a kerék felfújtatásakor pont az előírt nyomásra fújják a gumikat, majd nem számolnak azzal, hogy amikor leveszik a pumpát némi levegőmennyiség is megszökik. Ez a mennyiség a kerékpárok lényegesen nagyobb kerekeinél nem jelentős, de a rollerek kis kerekeinél ez sajnos jelentős lehet. Az ember életét meg tudja könnyíteni egy elektromos pumpa.

A XIAOMI cégnek is van ilyen közkedvelt terméke, de mi is áruljuk a Bosch EasyPump elektromos pumpáját, melyet csavaros csatlakozása révén könnyen rá és le lehet csatlakoztatni az elektromos rollerek kis szelepjeire (sokszor azért kicsi a szelep hossza, hogy a kerékhez közel eső villába, a kerék forgása során ne ütközzön bele, emiatt viszont sokszor nyűgös a hagyományos pumpák használata). A Bosch EasyPump elektromos pumpa megtekintéséhez kattints ide: BOSCH EASYPUMP ELEKTROMOS PUMPA

 

Az akkumulátor kezelése

A modern elektromos rollerekben található Li-Ion akkumulátorok nem igényelnek különösebb kezelést, meglehetősen igénytelenek, csupán néhány fontos dolgot érdemes betartani, hogy a lehető leghosszabb legyen az élettartamuk. Az akkumulátorok helyes kezeléséről szinte mindent leírtunk a LI-ION AKKUMULÁTOROK KEZELÉSE című blogbejegyzésünkben. A cikk megtekintéséhez kattints ide: LI-ION AKKUK KEZELÉSE

 

A rendszeres karbantartás fontossága

Az elektromos roller közlekedési eszköz, melyet ha nem tartasz karban, nem szervizel(tet)ed rendszeresen, azon kívül, hogy elveszted a garanciádat, esetlegesen kockáztatod a saját testi épségedet. Az elektromos rollerek szervizigényesebbek, mint a kerékpárok. Ez a kis kerékméretből, a gyengébb rugózásból és a rollerek bicskaszerkezetéből fakad. A sok rezgésből adodóan még egy minőségi roller csavarjait is időről-időre nyomatékra kell húzni, csúszó-kopó alkatrészeit kenni kell, hogy az elhasználódás idejét kitoljuk. Sok esetben vannak olyan kötőelemek a roller belső szerkezetében melyeknek ellenőrzéséhez, utánhúzásához meg kell bontani a rollert (pl. kormánynyak talpcsavarok meghúzásához ki kell bontani a vezérlést, bizonyos típusú rollerek esetében). Ha ezeket elmulasztod, akkor azt kockáztatod, hogy olyan kopás lesz a rolleredben, ami miatt esetleg idő előtt ki kell cserélni alkatrészeket, rosszabb esetben akár balesetveszélyes helyzet is kialakulhat. Sok rolleren gyakori az egy dugattyús tárcsafék, melynek fix oldalát a fékbetét kopásának függvényében után kell állítani. Ennek elmulasztása a fékerő csökkenését és erőteljes elhanyagolása esetén akár a féktárcsa elhajlását okozhatja. Egy szó, mint száz: az időszakos rendszeres szervizzel növelheted rollered biztonságát, és megelőzhetsz drágább javításokat, fölösleges alkatrész cseréket.

 

Köszönjük, hogy vetted a fáradtságot és végig olvastad kissé hosszúra nyúlt blogbejegyzésünket. Reméljük tanácsainkkal nem ijesztettünk el a rollerezéstől. A célunk az volt, hogy az évek alatt összegyüjtött személyes rolleres és szervízes tapasztalataink megosztásával elkerülhesd a hibákat és már csak a jó élmények maradjanak a rollerezés világából.

Mert egyébként ROLLEREZNI, HANGTALANUL SUHANNI HATALMAS ÉLMÉNY! :-)

Pár gondolat, amivel szeretnénk segíteni Vásárlóinkat a jó roller kiválasztásában.

A Li-Ion akkumulátor-pakkok jelenleg az akkutechnika csúcsát képviselik. Magas áruk ellenére széleskörűen elterjedtek, rengeteg elektromos eszközben megtalálhatóak, mint elsődleges energiaforrás.

Néhány példa a sok közül:

  • mobiltelefonokban
  • elektromos-akkus fűnyírókban, kerti szerszámokban
  • elektromos kézi szerszámokban: elektromos csavarozókban, sarokcsiszolókban, stb.
  • laptopokban
  • elektromos járművekben: elektromos kerékpárokban, rollerekben, hoverboard-okban, stb.
  • elektromos autókban