Legyél viszonteladó partnerünk!

Kedvezményes árak, hatalmas alkatrész választék, akár aznapi árufeladás!

Jelentkezésedet örömmel várjuk a viszontelado@roller-alkatresz.hu e-mail címen!

ELEKTROMOS ROLLEREK, KERÉKPÁROK, MOTOROK, ALKATRÉSZEK, TARTOZÉKOK, SZERVIZ

Blog
2025.01.02 05:24

Hogyan válasszunk külső gumit elektromos rollerünkhöz.

Hogyan válasszunk külső gumit elektromos rollerünkhöz.

Cikkünk írásakor webshopunkban 86 különböző külső gumi található. Ez a szám folyamatosan növekszik, és így egyre több időt és energiát igényel a megfelelő gumi kiválasztása. Nem beszélve az esetleges rossz választás esetén a keletkező plusz teendőkről: gumi visszacsomagolás, visszaküldés, stb.

Ugyan bármilyen gumit vissza lehet küldeni hozánk indoklás nélkül is, mégis ez többletterhet ró a Vásárlóra és ránk is egyaránt. Ezt elkerülendő szeretnénk az alábbi részletes útmutatóval segíteni abban, hogy pontosan és gyorsan lehessen választani a tengernyi külső gumi közül.

Mik a legfontosabb adatok a választáshoz?

A megfelelő külső gumi kiválasztásához az alábbi adatokra lesz szükségünk:

  1. A gumi teljes külső átmérőjére.
  2. A gumi külső szélességére.
  3. A gumi belső átmérőjére, azaz a felni méretére.
  4. Tömlős vagy tömlő nélküli (tubeless/tubetype) gumira van szükségünk?
  5. Legyen-e defekttűrős vagy sem?
  6. Milyen legyen a gumi mintázata: városi, fél-terep, terep, verseny, szeges?

 

Hol találom meg ezeket az adatokat?

Szerencsés esetben minden adat a gumi oldalfalán belesütve megtalálható. Kevésbé szerencsés esetben a felni méretét nem találjuk meg az oldalfalban, pedig ez a legfontosabb adat. Ilyenkor ezt le kell mérnünk és át kell számolnunk collba (1"=25,4 mm).

 

Milyen adatok találhatók a gumi oldalfalán?

Egész sokféle adat megtalálható, de például a gumik méreteit (a fenti első három adatot) sokszor más-más módszerrel adják meg a gyártók. Tapasztalataink szerint három különféle méret jelölési módszer terjedt el az elektromos rollerekhez való gumik között. 

 

A legegyszerűbb eset:

És egyúttal a legelterjedtebb is. Mi is ez alapján állítottuk fel a webshopunk szűrési rendszerét. Ilyenkor a gyártó collban adja meg mind a külső átmérőt, mind a külső szélességet, mind a belső átmérőt. Például a fenti képen látható esetben 10x2.75-6.5. Ilyenkor a 10-es szám jelöli a teljes külső átmérőjét a guminak: 10” azaz 254 mm (ez persze a valóságban sokszor kevesebb). A 2.75 -ös szám jelöli a teljes külső szélességet collban: 2,75” azaz kb. 70 mm. A 6.5-es szám pedig a felni átmérőjét azaz a gumi belső szélességét jelöli: 6,5” tehát kb. 165 mm.

 

 

A matekos eset:

A másik, inkább a nagyobb méretű gumiknál elterjedt méret megadási módszer, mikor a gumik méretét az autógumikkal egyező méretezés szerint adják meg. Például: 90/65-6.5. Ebben az esetben számolnunk kell egy kicsit, hogy átválthassuk a szűrhető, fenti esetre:

A 90-es szám a gumi külső szélességét jelzi, ezt collban átszámolva: 90/25,4= 3,54 azaz kb. 3.5”.

A 65-ös szám a gumi oldalfalának a magasságát jelzi százalékban megadva a gumi külső szélességéhez képest. Azaz ha a gumink külső szélessége 90 mm, akkor az oldalfal magassága ennek a 65%. Jelen esetben: 90x0,65=58,5 mm, azaz collban átszámolva: 58,5/25,4=2,3”

A 6.5-es szám a gumi belső átmérőjét, azaz a felni méretét jelöli collban. Ebben az esetben nem kell átváltanunk semmit.

Eddig tehát tudjuk a belső átmérőjét (6,5"), és a külső szélességét (3,5") a guminak. Így már csak a teljes átmérőjét kell kiszámolnunk. Ez az oldalfal magasságának (2,3") a birtokában nem lesz nehéz:

A teljes átmérőt megkapjuk ha duplán vesszük az oldalfal magasságát (hiszen fent is, és lent is jelentkezik ez  a méret) és hozzá adjuk még a felni méretét, azaz ebben az esetben:

2,3” + 2,3” + 6,5” = 11,1” azaz kerekítve 11”

Most már az összes szükséges méret a rendelkezésünkre áll:

Teljes külső átmérő: 11”

Külső szélesség: 3,5”

Belső átmérő azaz felni méret: 6,5”

Tehát a 90/65-6.5-ös méret átszámolva: 11x3.5-6.5 lesz.

 

A méricskélős eset:

Sajnos ez is előfordul, nem is ritkán, hogy a gyártó lehagyja a legfontosabb méretet a gumiról, a belső átmérőt azaz a felni méretét. Ilyenkor sajnos mérni kell!

A gyártó ilyenkor collban adja meg mind a külső átmérőt, mind a külső szélességet, de valamiért nagyvonalúan nem tünteti fel a belső átmérőt. Például a fenti képen látható esetben 10x2. Ilyenkor a 10-es szám jelöli a teljes külső átmérőjét a guminak: 10” azaz 254 mm. A 2-es szám jelöli a teljes külső szélességet collban: 2” azaz kb. 50 mm. A felni mérethez, azaz a gumi belső átmérőjének leméréséhez érdemes kiszerelni a kereket és legumizni a felnit, majd lemérni egy mérőszalaggal a gumi belső átmérőjét. Ha meg van a belső átmérő akkor azt át kell számolni collba ( 1"=25,4mm). Mivel gumikról beszélünk a mérések során több mm eltérés is lehet. Ezért megadunk néhány jellemző felniméretet mm-ben is a teljesség igénye nélkül:

5.5" = kb. 134 mm (Akai F3, F10, Kukirin G2 Pro)

6" = kb. 150 mm (Kugoo, Kaabo Mantis 10, Zero 10X, stb.)

6.1" = kb. 156 mm (Xiaomi M365 sorozat, Aovo, stb.)

6.5" = kb. 163 mm (Segway Ninebot, D és F sorozat, stb.)

6.9" = kb. 171 mm (Segway Ninebot Max G2 hátsó kerék)

7" = kb. 173 mm (Xiaomi 4 Pro 1. gen, stb.)

Ugyan még nincs ilyen gumink, de már megjelentek a 7.5" felnivel rendelkező rollerek is a piacon (pld. Segway Ninebot ZT3 Pro)

Ha nem szeretnénk a vásárlás előtt valamilyen oknál fogva leszerelni a gumit, akkor meg lehet mérni a felni külső teljes átmérőjét is. Ilyenkor azonban két dolog teheti pontatlanná a mérést:

- A kerék tengelye miatt nehéz pontos átmérőt mérni mérőszalaggal.

- A gumik bent ülnek 8-10 mm mélyen a felni peremei között, ezért ennek a dupláját érdemes levonni a mért értékből.

Általábban igyekszünk megadni a gumik adatainál a felni teljes átmérőjének az értékét is. De itt csak a gumin látható peremjelölésnél tudunk mérni, és van hogy egy felni pereme magasabb vagy alacsonnyabb ettől. 

 

Tömlős vagy tömlő nélküli?

Általában érdemes ugyanolyan gumit vásárolni, amilyen gyárilag volt az elektromos rollerünkön, bár sok esetben el is térhetünk ettől. Nézzük mit is jelent ez a gyakorlatban.

Tömlős vagy tube type gumik:

Általábban a kisebb úgynevezett "pálcika rollerek" vannak szerelve tömlős gumival. Ez annyit jelent, hogy a külső gumi alatt még egy belső gumi is lapul. A tömlős gumik általában vékonyabb falúak, alacsony keréknyomással használva könyebben tönkretehetjük őket, mint a tubeless gumikat. 

Előnyeik:

- Könnyebb szerelhetőség.

- Alacsonyabb vételár.

Hátrányaik:

- Alacsony keréknyomással használva egy idő után kidörzsölődik a belső gumi, és leereszt a kerék. (Ezzel a hibával lentebb még foglalkozunk.)

- Dörzsöléses kopás esetén szálasodhat a külső gumi belső felülete, emiatt ismét rövid időn belül defektet kaphatunk.

- Jelenleg még nem kaphatók hozzá defekttűrős gumik.

 

Figyelem!

Szervizes tapasztalataink szerint, a tömlős gumik defektjeit 90%-ban a dörzsöléses kopás okozza! Ha a belső gumiban lecsökken a levegő nyomása (kisméretű gumiknál kivülről szemmel nehezebben észlelhető), akkor a belső gumi nem eléggé feszül bele a külső gumiba. Minden erősebb sebességváltozásnál (pld. elindulás, fékezés), a külső és a belső gumi elmozdul egymáshoz képest, hiszen a külső gumi az útfelülethez tapad, a belső gumi pedig a szelepénél fogva a roller felnijéhez. Ha ez sokszor történik akkor a belső gumi szép lassan eldörzsölödik, elvékonyodik, egészen addig a pontig, amíg be nem következik a defekt. Ha a külső gumi leszerelése során gumimorzsalékot találunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy ez volt a defekt oka. Sajnos ilyenkor nemcsak a belső gumi, hanem a külső gumi belső felülete is kopik valamennyire. Ha a külső gumi belső felülete kiszálasodik a kopás miatt, akkor azt is érdemes cserélni, mert a kiszálasodott külső gumi lényegesen hamarabb elkoptatja a belső gumit. Az ilyen defektek azonban egyszerűen megelőzhetőek: Célszerű hetente ellenőrizni a keréknyomást és valamennyivel túlfújni a gyárilag megadott értéket!

 

Tömlő nélküli vagy tubeless gumik:

Az újabb és a nagyobb testű elektromos rollerek már többnyire tubeless gumival vannak szerelve. Ebben az esetben értelemszerűen nincs szükség belső gumira. A tubeless gumik falai vastagabbak, erősebbek, általában 4 rétegűek. Ezek a gumik szintén rendelkeznek előnyökkel és hátrányokkal, lássuk ezeket:

Előnyeik:

- Tartósabbak, ellenállóbak a szúrásos defektekkel (pld. tüskék, királydinnye) szemben és az alacsonnyabb keréknyomással történő használat sem okoz akkora problémát mint a tömlős gumiknál (ez azért testsúly függő is).

- Nem kell hozzájuk belső gumi, így a fentebb ismertett dörzsöléses defekt nem fog a tubeless gumiknál előfordulni.

- Kapható defekttűrős ugynevezett GEL-es gumi. Ezzek használatával a szúrásos defektek száma is jelentősen csökkenhet.

 

Hátrányaik:

- Drágábbak, mint a tömlős gumik.

- Nehezebben szerelhetőek, a vastagabb anyag miatt, illetve tartályos kompresszor szükséges a gumi "rárobbantáshoz".

- Sokszor szelepet is érdemes cserélni gumicsere esetén.

- Ha sérül a felni, akkor előfordulhat, hogy nem lesz légtartó a kerék ezért már csak belső gumival lehet szerelni.

 

Használhatunk-e tubeless gumit a gyárilag tömlős kerékkel szerelt rollerünkhöz?

Alapvetően igen, de figyelembe kell venni, hogy néhány esetben a felnik kialakítása nem megfelelő, nem lesz teljesen légzáró a gumi. (A felni pereme és a gumi oldalfala között szökhet el lassan a levegő). Ilyenkor napokig nem észlelünk semmit, szép lassan csökken a keréknyomás, majd amikor elér a keréknyomás egy kritikus értéket nagyobb hézag keletkezik a felni pereme és a gumi fala között és felgyorsul a levegővesztés, majd jön a gyors defekt. Ezen gumispray segítségével lehet javítani, a felni belső peremét kell vele befújni. Előre sajnos nem lehet megmondani, hogy melyik alapvetően tömlős felni alkalmas tubeless gumira. (Például Xiaomi M365 sorozat rollerei közül 10-ből 1-gyel vannak ilyen problémák). 

 

Honnan tudhatom, hogy tömlős vagy tömlő nélküli gumival van szerelve a rollerem?

Ennek megállapításához két egyszerű módszer létezik.

- A tömlő nélküli azaz tubeless gumikon van egy TUBELESS felirat. Ha nincs ilyen felirat, akkor az a gumi tömlős.

- Legumizzuk a felnit és ha van benne belső gumi akkor tömlős gumira van szükségünk, ha nincs benne akkor tömlő nélküli, azaz tubeless gumit kell választanunk.

 

Defekttűrős azaz GEL-es gumik

A Tubeless gumik között az elmúlt években megjelentek a GEL-es gumik. Ezeknél a gumiknál a gumi belső felületét bevonták egy fényes, nagyon ragadós anyaggal. Ezt nevezik GEL-nek. Amikor a gumi falát átszúrja egy tüske vagy szeg, akkor a tüske vége beleragad ebbe a GEL -es anyagba. A tüske kihúzásakor a gél is jön vele és tömíti a keletkezett lyukat. A régebbi GEL-es gumik 70 fok feletti hőmérsékletnél folyóssá váltak és elvesztették a tömítő képességüket. Az újabb GEL-es gumik már 120 fokig képesek tömíteni. Ez inkább a nagy teljesítményű, magas végsebességű rollerek tulajdonosait érintheti. Fontos tudni, hogy az oldalirányból érkező szúrások ellen nem véd! Figyelem: GEL-es gumi visszaküldése esetén a dobozba semmilyen más dolgot nem szabad belerakni, mert beleragadhat a gumi belsejébe!

Gumi mintázata

Az elektromos rollerek gumijainak felületi mintázata lehet városi, fél-terep vagy terep, slick vagy szeges. A melyiket válasszam kérdésre leginkább a felhasználás módja adja meg a választ.

Városi gumi:

A legelterjedtebb gumi típus mintázat szerint, hiszen az elektromos rollerek is többnyire városi járgányok. A többi gumival szemben előnyük a halkabb menetzaj és a jobb tapadás, rövidebb fékút illetve hosszabb élettartam aszfalton.

Terep vagy off road gumi:

Ezek bütykös gumik, melyek lazább talajon sokkal jobb tapadást biztosítanak, mint a városi gumik. Sáros, földutas környezetbe ezek valók. Ugyanakkor aszfalton használva hangosabbak (zúgnak), jobban kopnak és valamivel hosszabb lesz a fékút is. Egyértelműen terepre valók.

Fél-terep gumik:

Ez egy újabb családja a gumiknak. Külsőre a mintázatuk hasonlít a terepgumikéra, ugyanakkor nem olyan nagyok a bütykeik, nem olyan mélyek a minták. Előnyeik-hátrányaik félúton találhatóak a városi és a terep gumik között. Kicsit olyanok, mint az autóknál a négyévszakos gumik.

Slick vagy race (verseny) gumik:

Ugyan a rolleresek szűk rétegét érinti, de megtalálhatóak a kinálatunkban a PMT versenygumijai, köztük is a slick gumik. Nagyon komoly tapadás érhető el vele száraz aszfalton, melynek következtében magsabb teljesítmény vihető át az útra, nő a kanyarsebesség és csökken a féktáv.

Szeges gumik:

Igen, ilyen is van elektromos rollerre. Extrém téli körülmények közé ajánljuk a szeges gumijainkat.

Most már tudom milyen gumira van szükségem, hogy találom meg a leggyorsabban?

Ugyan lehet egyesével is böngészni a gumikat, de mindenképp a legegyszerűbb, leggyorsabb megoldás, ha a webshopunk szűrését használjuk. Mivel vásárlóink vegyesen mobiltelefonról és asztali gépről is szokták használni webshopunkat ezért mindkét felületen végigmegyünk lépésről lépésre. A példa kedvéért egy 10x3-6 -os tubeless, terep gumit fogunk leszűrni.

Mobiltelefon használata esetén:

1. Kattintsunk a középtájt bal oldalon lévő menü ikonra (3 db vízszintes csík egymás alatt, pirossal bekereteztük):

 

2. Válasszuk ki a KATEGÓRIÁK menüből a "Roller gumik" menüpontot (pirossal bekereteztük):

 

3. Kattintsunk a "Külső gumik" feliratú képre (pirossal bekereteztük):

 

4. Kattintsunk a "SZŰRÉS" gombra (pirossal ezt is bekereteztük):

 

5. Válasszuk ki és kattintsuk be, a "KÜLSŐ ÁTMÉRŐ (GYÁRI ÉRTÉK)" résznél (pirossal bekereteztük) a keresett gumi külső átmérőjét: 10". (Egyszerre akár több méretet is kiválaszthatunk. A zárójelben lévő számok mutatják, hogy hány különböző gumi van abban a méretben.):

 

6. Az alatta lévő "KÜLSŐ SZÉLESSÉG (GYÁRI ÉRTÉK)" résznél (pirossal bekereteztük) kattintsuk be a keresett gumi szélességének megfelelő értéket, jelen esetben a 3"-t:

 

7. Tekerjünk lejjebb és válasszuk ki a "BELSŐ ÁTMÉRŐ (GYÁRI ÉRTÉK)" résznél (pirossal bekereteztük) a keresett gumi felni méretét azaz a belső átmérőjét. Ez jelen esetben 6":

 

8. Tekerjünk még lejjebb és válasszuk ki a "TUBE TYPE / TUBELESS / TUBELESS+GEL" résznél (pirossal bekereteztük) a "tömlő nélküli (tubeless)" értéket:

 

9. Az alatta lévő "MINTÁZAT" résznél (pirossal ezt is bekereteztük) jelöljük be a keresett "terep (off-road)" értéket:

 

10. Ezután kattintsunk a képernyő bal felső sarkában található "x bezár" feliratra (pirossal bekereteztük):

 

11. Ekkor láthatóvá válik a jelen esetben egyetlen találat (pirossal bekereteztük). Ha a "KOSÁRBA" gombra kattintunk egyből betesz egy darabot a kosárba (a kosár résznél még lehet változtatni a mennyiségen). Ha a termékképre kattintunk akkor a termékoldalra jutunk, ahol meg lehet nézni a termék adatait, leírását, fényképeit, illetve kosárba is lehet tenni:

 

 

Asztali gép használata esetén:

1. Kattintsunk a bal oldali menüsorban a "Roller gumik" kategóriára:

2. Kattintsunk a bal oldali menüben a "Külső gumik" kategóriára, vagy a képernyő középső részén található "Külső gumik" képre (pirossal bekereteztük):

3. Válasszuk ki és kattintsunk bele, a bal oldali "SZŰRÉS" menüpontnál, a "KÜLSŐ ÁTMÉRŐ (GYÁRI ÉRTÉK)" résznél a keresett gumi külső átmérőjét: 10". (Egyszerre akár több méretet is kiválaszthatunk. A zárójelben lévő számok mutatják, hogy hány különböző gumi van abban a méretben.):

4. Válasszuk ki és kattintsunk bele, az eggyel lentebb lévő "KÜLSŐ SZÉLESSÉG (GYÁRI ÉRTÉK)" résznél a keresett gumi külső szélességét: 3":

5. Tekerjünk egy kicsit lejjebb és válasszuk ki a  "BELSŐ ÁTMÉRŐ (GYÁRI ÉRTÉK)" résznél a felni átmérőjét azaz a gumi belső átmérőjét: 6":

6. Tekerjünk lejjebb a "TUBE TYPE/TUBELESS/TUBELESS+GEL" részhez és válasszuk ki a "tömlő nélküli (tubeless)" opciót:

 

7. Tekerjünk még lejjebb és jelöljük be a "terep (off-road)" értéket a "MINTÁZAT" résznél:

 

Miután sikeresen beállítottuk a szűrés értékeit tekerjünk fel és ott már látható is a jelen esetben egyetlen találat (pirossal bekereteztük). Ha a "KOSÁRBA" gombra kattintunk egyből betesz egy darabot a kosárba (a kosár résznél még lehet változtatni a mennyiségen). Ha a termékképre kattintunk akkor a termékoldalra jutunk, ahol meg lehet nézni a termék adatait, leírását, fényképeit, illetve kosárba is lehet tenni.

 

Nem lehet kapni megfelelő méretű gumit, mennyire térhetek el az eredei méretektől, adatoktól és ez milyen következményekkel járhat?

Vannak méretek melytől kis mértékben el lehet térni és van amelytől semmiképp sem, mert nem lehet majd felszerelni a gumit a felnire. Nézzük őket sorban:

  1. A gumi teljes külső átmérője: Ettől kismértékben lefele is és felfele is el lehet térni. Ha kisebb lesz a kerék átmérője, akkor valamennyivel jobban gyorsul a roller, de csökkenhet a végsebesség. Rosszabb lesz a menetkomfort (rázósabb lesz a roller egy kicsit), illetve kitámasztáskor a roller lehet, hogy instabilabb lesz, mert csökken a roller hasmagassága is. Ha növeljük a kerék külső átmérőjét, akkor a fenti ellenkezője fog bekövetkezni, azaz valamivel lassabb gyorsulás, picit magasabb végsebesség (nem óra szerint, GPS szerint), jobb menetkomfort, de a megnövelt hasmagasság miatt a kitámasztás szintén instabil lehet. A méret növelésének az akadálya a villa és a sárvédő távolsága lehet a keréktől! Inkább felfele érdemesebb növelni a méretet a roller adottságainak a figyelembe vételével.
  2. A gumi külső szélessége: Itt sem okoz különösebb gondot a  kismértékű változtatás. Ha csökkentjük a gumi szélességét, akkor kissé idegesebbé válhat a kormányzás, nőhet a fékút,  picit rázósabb lesz a roller, és egy picit nőhet a hatótáv. Ha növeljük a gumi szélességét, akkor ellentétes hatások lesznek: javulhat az egyenesfutás, kevésbé lesz agilis a kormányzás, csökkenhet a fékút, javul a menet komfort és valamennyit csökkenhet a hatótáv. A gumi szélesség csökkentésnek az akadálya a felni belső szélessége lehet, a szélesség növelésének az akadálya pedig a villaszárak, féktárcsák, sárvédők távolsága.
  3. A gumi belső átmérője, azaz a felni mérete: Itt egyezni kell a méretnek, persze néhány mm eltérés még megengedett, de nagyobb különbség nem, mert ha kisebb lesz a gumi belső átmérője, akkor nem lehet felszerelni a felnire, ha pedig nagyobb lesz az átmérő, akkor átesik a gumi a felnin. 
  4. Tömlős vagy tömlő nélküli gumi: Tömlő nélküli felnit lehet gond nélkül szerelni tömlős gumival, csak ilyenkor kell hozzá vásárolni belső gumit. Fordítva is megoldható az esetek többségében, de volt már arra azért példa, hogy a felni kialakítása miatt eresztett a gumi. Ilyenkor gumi spray-vel kell befújni a felni belső peremét és ez segít légzáróvá tenni a felnit.
  5. Gumi mintázata: Tetszőlegesen változtatható a felhasználás függvényében. Természetesen ügyelni kell arra, hogy legyen elég hely például a terep gumik esetében a sárvédők és a gumik között. Ilyenkor azzal is érdemes számolnunk, hogy ha terepezünk akkor jelentős mennyiségű sár, avar, stb kerülhet a sárvédő alá és ezért megszorulhat a kerék.

 

További kérdések esetén örömmel segítünk, kérjük írja meg kérdéseit a hello(kukac)roller-alkatresz.hu email címre.